onsdag 6 december 2017

Cykeltur till Villajoyosa och tågresa till Denia

I söndags var det vår camping, Villasol som stod på tur att vara värd för vår veckovisa svenskträff. Den här gången blev vi runt tjugo personer när alla hade kommit. Vi började med att sjunga och hurra för Göran som hade fyllt 75 år under veckan....

På måndagen gjorde vi äntligen cykelturen till Villajoyosa, som ligger ca. 13 km söder om Benidorm. Vi hade gjort ett försök tidigare, men det var då vi hamnade i Cala de Finestrat. Villajoyosa är en mysig liten fiskeby med hus i alla dess färger....

....och gränder där inte bilar kommer in....

En härlig blandning av loja katter och klara färger både på himmel och fasader....

Blev lunch på det här stället innan vi skulle ta oss de 13 km tillbaka....

Igår åkte med våra nya vänner, Lena och Bosse till Denia. Vår resa började på tågstationen, där vi fick vänta en stund i solen på dieselloket, som skulle ta oss halva resan på en smalspårig järnväg....

En fantastisk utsikt genom kupéfönstret när vi började närma oss Calpe med dess ståtliga klippa....

Vid Calpe fick vi byta till buss, eftersom resten av smalspåret inte var färdigrustat. En modern och fin buss tog oss genom landskapen och vidare fram till slustationen Denia. Där började vi med att kolla in hamnen....

Sen lite lunch på ett torg i solen och i goda vänner lag....

Givetvis hade vi lyckats pricka in siestan, som i denna stad verkade tas på full allvar. Däremot fick vi en stillsam promenad genom stan i sakta mak innan det var dags att ta bussen tillbaka till Calpe och sen tåget mot Benidorm.

Solen hade redan börjat dala när vi kom tillbaka till campingen igen. Så det där med att få dagarna att gå, som folk ibland frågar oss - INGA problem!