fredag 1 december 2017

Nya vänner och nya utflykter

Nu har det varit lite skrivkramp ett tag. Det är ju lite "same same" ibland och då blir det ju inte så kul att skriva. Med foton och dagbok till hjälp, så ska jag nu försöka att sammanfatta det vi har gjort av vikt sen sist.

Det första skojiga som hände var att vi träffade ytterligare ett trevligt par svenskar, Bosse och Lena - våra namne med andra ord. Dessutom har det visat sig att vi är väldigt lika, både vad gäller liv och inställning till livet. Helt underbart! Har dessvärre inga kort just nu, men det lär väl komma.

I söndags deltog vi i en "svenskträff" på granncampingen La Torreta. Vi blev tipsade av Bosse och Lena. Det är helt enkelt ett gäng campingsvenskar som träffas varje söndag och alternerar mellan La Torreta och vår camping Villa Sol. Har inte heller här några bilder, men nästa söndag slipper de nog inte undan.

Vi blev inbjudna till Bosse och Lena på söndagskvällen efter samlingen på La Torreta. Min Bosse gick över för att låna en sladd till TV´n. Det slutade med att jag fick stänga av gasspisen och skjuta upp middagen för att istället få en jättetrevlig kväll med våra nyfunna vänner.

På måndagsmorgonen sov vi väldigt länge. Det kostar att ligga på topp! Efter en lång frukost tog vi cyklarna för att besöka en mysig liten strand vid Rinconklippan. Vi såg att det bodde en man i en liten grotta vid stranden. Bosse ville gärna hälsa på, men det fick han inte.

Molnen började torna upp sig och vi kunde snart känna tunga regnstänk. Självklart var vi ju tvungna att uppsöka skydd inför det annalkande ovädret. Vi hamnade på den här lilla fina baren för en lätt lunch medan ovädret kunde dra förbi....

På tisdagskvällen hade vi bjudit över Bosse och Lena. Vilken härlig kväll i husbilen! Så mysigt när man bara inte kan sluta att prata. Tisdagskvällen gick snart in på onsdagsmorgonen. Tur att det regnade hela onsdagen! Tror att vi behövde det för att ladda batterierna på nytt.

Igår, torsdag gick vi till gamla stan i Benidorm för att riktigt kryssa i alla mysiga gränder och för titta lite i de många affärerna. Eftersom vi är lite sena i starten på dagarna, så kom vi ju naturligtvis lagom till siestan och många av affärerna stängde. Nåja, lite tapas och ett glas rött är väl aldrig fel....

Visst ser rätten lite äcklig ut?! Jag var tvungen att lägga ut en fråga på FB-gruppen "Svenskar i Spanien" för att få veta vad vi just hade ätit. Om vi säger så att originalrätten är bebisålar, jättedyrt och dessutom en rödlistad art. Tur att vi då fick snikvarianten "gulas", som enligt uppgift ska vara pasta smaksatt med fiskrester. Tror inte jag vill veta mer än så. Gott ändå.

Idag, fredag tog vi oss i kragen och cyklade bort till Albir för att återigen gå in i naturreservatet "Park Natural de la Serra Gelada". När vi var där tidigare med Mas Amigos så lade vi märke till att det fanns en del spännande avstickare att göra. Just det tog vi oss tid att göra idag....

Vi tog in på en stig där vi skulle få se ruinerna av de gamla rödockragruvorna....

Stigen ledde oss sedan fram till en jättemysig lite stenstrand, som vi bara tidigare hade sett på håll från den stora vandringsleden. Helt underbart med vågornas brus och alla underbara nyanser av blått....

På tillbakavägen hittade vi en liten grotta, som vi givetvis var tvungna att undersöka lite närmare....

Sen hittade vi en djup ingång till en rödockragruva. Vi vågade oss bara fram till kanten, (läs Bosse ville väldigt gärna klättra ner, men fick inte!). Svårt att återge djupet på bild, men lägg märke till Bosses skugga i överkant på den andra bilden....

En mycket härlig vandringsdag med oerhört vackra vyer....

Dessutom fick vi ta del av fossiler av en sedan 100 miljoner år utdöd musselart....

....en ljusskygg liten orkidé....

....och någon form av ripa på nära håll....

När vi kom ner till Albir för att luncha började molnen gadda ihop sig och en kall blåst tog överhanden. Därmed tackade vi naturreservatet Serra Gelada för den här dagen och cyklade hemåt till värmen i husbilen.